Voor de jongste kinderen was de loopafstand tot de dichtst bijzijnde school veel te ver, waardoor ze niet naar school konden …
Onderwijs
Ons eerste contact met het onderwijs in Nepal vond plaats in een tijd dat de houding van de bevolking tegenover meisjes die naar school gingen aan het veranderen was. In het verleden werd een intelligent meisje als slechte huwelijkspartner gezien (ze zou misschien teveel haar eigen gang gaan), daarna juist als een goede huwelijkspartner. De vraag vanuit de bevolking betrof vooral de bouw van scholen en sponsoring van de salarissen van onderwijzers. De scholen die al bestonden hadden héél veel leerlingen in de klassen, vaak tot meer dan honderd en de leeftijdsopbouw was heel verschillend. In de eerste klas van de lagere school kon de leeftijd variëren van 6 tot 11 jaar. De oudere kinderen kwamen van ver. De jongste kinderen konden die afstand niet zelf overbruggen. Daarom hebben we in afgelegen gebieden verschillende scholen gebouwd voor de eerste vijf klassen. We hebben ook middelbare scholen t/m klas 12 gebouwd of helpen te bouwen. In 2019 hebben we onze 20e school gebouwd. Vanwege het Nepalese onderwijssysteem moest een school eerst vijf jaar bestaan alvorens de regering er een betaalde onderwijzer plaatste. Het gevolg was dan ook dat wij in die periode ook een deel van de salarissen van de leraren betaalden. Allengs breidde de ondersteuning in het onderwijs zich uit over meerdere aspecten, maar dat treft u onder de andere onderwijs gerelateerde onderwerpen aan.