Stichting Madat Nepal

hulp projecten in onderwijs en gezondheidszorg

  • Home
  • Info Madat
    • English
      • Foundation Madat Nepal
      • Donations
      • The board
      • Sustainability
    • Stichting Madat Nepal
    • Bestuur
    • Appartement te huur ter ondersteuning Madat
    • Donaties
    • Financieel verslag
    • Beleid
    • In Nederland
    • Reis tips
    • Jubileumboek en documentaires
    • Partners en links
  • Projecten
    • English
      • Education projects
      • Health care projects
      • Project multiple disabled
      • Drinking water
      • Earthquake projects
      • Small Projects
      • Completed projects
    • Onderwijs
      • De scholen
        • scholen Rasuwa
        • School Mechchhe Pauwa
        • School Daduwa
        • School Utargot
        • Scholen Trisuli
        • Overige scholen
      • Lerarensalarissen
      • Training leraren
      • Sponsoring studenten
      • Bibliotheken en computers
    • Gezondheidszorg
      • Gezondheidskampen
      • School screening
      • Siddhi memorial
      • Ouderenzorg
    • Gehandicaptenzorg
      • Nergens thuis
      • Het dagverblijf
      • Medicijnen
      • De bus
      • De moeders
      • De kinderen
    • Drinkwater
    • Aardbeving
    • Kleine projecten
      • Spierdystrofie
    • Afgeronde en beëindigde projecten
      • Tibetanen
      • Bedelaarsproject
      • Lumbini
      • Vluchtelingen opvangcentrum
  • Wensen
    • Wishes
  • Jaarverslag / Nieuwsbrief
    • Opgave nieuwsbrief
  • Actueel / blog
  • Contact

In veel dorpen in de bergen hebben we scholen gebouwd en salarissen van leraren gefinancierd …

 

De scholen in Thulo Parsel

Thulo Parsel is een bergdorp dat bestaat uit 9 wijken (wards), die soms één tot twee uur lopen van elkaar liggen. Een aantal wijken hebben een eigen school.  Deze scholen hebben minimaal 5 klassen, zodat de kleine kinderen niet uren heen en terug naar school hoeven te lopen. Na afronding van onze schoolprojecten is er naar Thulo Parsel een weg aangelegd, waardoor de bereikbaarheid van de scholen ook is toegenomen. In 3 van de wijken hebben we een school gebouwd en salarissen van leraren gesponsord. De hoofdschool met 10 (nu 12) klassen ligt in ward 5.

 De school in Ward 5

In 1989 nog voordat de Stichting Madat Nepal was opgericht, zijn we begonnen om deze school met 10 klassen te ondersteunen. We begonnen met het vervangen van het golfplaten dak voor de helft van de school, gevolgd door de andere helft in het daaropvolgende jaar. De leerlingendruk en klassengrootte waren enorm. Uitbreiding was noodzakelijk. Nieuwbouw van 3×2 lokalen kon in 2003 gerealiseerd worden dankzij donatie van stalen frames door Unicef. Wij bekostigden het transport en de afbouw.  De bouw werd gerealiseerd met behulp van het Mill Hill college in Goirle. Stichting NCDO ( die in 2011 afscheid nam van haar subsidietaken) droeg bij aan de herbouw van het oude hoofdgebouw en de bouw van een hostel, waar leerlingen en leraren konden overnachten voor wie de afstand tot hun huis te groot was om te kunnen lopen. We hebben in deze school de eerste bibliotheek ingericht en voor materiaal voor de schei- en natuurkunde lessen gezorgd.
We hebben vele jaren voor een wisselend aantal leraren de salarissen betaald. Vrijwel alle leraren die door ons gesponsord werden, worden nu door de regering betaald. De school is een goed en zeer positief voorbeeld van een investering, die op lange termijn erg vruchtbaar is gebleken. In de veertien jaar dat Madat hier ondersteuning heeft gegeven, is het aantal leerlingen gegroeid van 250 tot meer dan 1000.
Bij een bezoek in maart 2017 bleek dat men met ondersteuning uit Japan de school heeft kunnen uitbreiden tot klas 12. De school heeft door de aardbeving vrijwel geen schade opgelopen.

 

 

 

De school in Ward 9

Deze wijk ligt op één uur lopen van de hoofdschool in Ward 5. In 2001 hebben we hier een school met vijf klassen gebouwd. De school heeft geen schade opgelopen door de aardbeving. Van het begin af aan zijn er twee leraren voor zeven jaar gesponsord via twee begunstigers. De school kreeg later een éénmalige bijdrage van de overheid waardoor ze voor twee lokalen nieuwbouw hebben kunnen realiseren.

De school in Ward 1

In deze wijk wonen veel Magar, een arme bevolkingsgroep, in tegenstelling tot de andere Wards van Thulo Parsel, waar voornamelijk Tamang wonen. Hier hebben we in 1997/98 een lagere school gebouwd met vijf klassen, die later door een andere organisatie is uitgebreid.

De school in Tekanpur

In Tekanpur zijn er veel kinderen. Hier hebben we de school in 2007 met 4 lokalen uitgebreid, waardoor uitbreiding van vijf naar acht klassen mogelijk werd. Het gevolg hiervan was ook dat het te grote aantal leerlingen op de school van Mechchhe Pauwa verminderd werd. Door die uitbreiding hebben we hier naast het salaris van een leraar voor het primary onderwijs (klas 1-5), een extra salaris van een leraar voor het secondary onderwijs (klas 6-8) gefinancierd. Deze sponsoring wordt in de komende twee jaar afgebouwd. De school doet mee aan het project van de leraren training. zie training leraren Ook hebben we de school van een bibliotheek kunnen voorzien. 
De school heeft geen noemenswaardige schade opgelopen van de aardbeving. Het dorp heeft het zelf kunnen herstellen.

 

De school in Titratar

In het dorp Titratar hebben we in 2011 een school met vijf lokalen gebouwd. De nieuwbouw is in zijn geheel gefinancierd uit de feestelijke giften voor het huwelijk van onze secretaris Klaas met zijn vrouw Mieke. Sindsdien financieren we een halve lerares en blijven dit voorlopig doen. Deze school functioneert prima, vooral door de leiding van de vrouwelijke hoofdonderwijzer en doet mee aan het project van de lerarentraining. De school heeft ook een aantal nieuwe lokalen via een Japanse organisatie erbij gekregen.

 

De Koshi Rekha school

Deze school ligt aan de rivier de Roshi Khola. In het dorp wonen Brahmanen, de grondbezitters van de vruchtbare grond en Tamang die bij hun in loondienst en erg arm zijn. De kinderen van de rijkere Brahmanen gaan in de stad naar school, de Tamang kinderen zitten op de school in het dorp. De school bestaat uit een ijzeren frame en muren van een meter hoog. Het frame is beschikbaar gesteld door Unicef. Jaren lang heeft alleen het frame daar zo gestaan, totdat wij  in 2009 de school hebben afgebouwd. Aan de zijde van de rivier hebben we een waterkeermuur gebouwd, om in de moessonperiode het water van de rivier buiten het schoolgebouw te houden.
De aardbeving heeft veel huizen verwoest, het stalen frame van de school is blijven staan, maar de muren zijn beschadigd. We hebben individuele hulp gegeven bij het bouwen van een noodwoning in het dorp. Voor het herstel van de school is onze hulp niet gevraagd.
 

 De school in Purseray Dhada

In dit afgelegen dorp hebben we in 2007 een school met vijf lokalen gebouwd. De school telt minder dan 100 leerlingen. Het was een onderdeel van een project voor de bouw van drie scholen, dat samen met Edukans is gefinancierd. Men wil heel graag een zesde klas toevoegen aan de school, waarvoor men toestemming heeft gevraagd aan de regering. Deze toestemming is er nog niet. Vanaf het begin financieren we het salaris van een leraar. Op dit moment sponsoren we in Purseray Dhada twee enthousiaste leerkrachten. De school doet mee aan het project van de lerarentraining, zie training leraren.
In het begin van 2017 heeft de school met het dorp met grote inzet een gezondheidskamp gehuisvest, vooral voor de leerlingen, maar ook voor de volwassenen.  Na enkele jaren had de school ook profijt van ons bibliotheekproject, dat eveneens samen met Edukans is opgezet. De school heeft vrijwel geen gevolgen ondervonden van de aardbeving in 2015.
 

De school in Chauky Dhada

In dit afgelegen dorp dat bovenop een bergkam ligt, hebben we in 2007 een school met vijf lokalen gebouwd. Het is een klein en arm dorp. Het was een onderdeel van een project voor de bouw van drie scholen, dat samen met Edukans is gefinancierd. De school heeft 4 klassen en minder dan 100 leerlingen. Ver beneden het dorp, drie kwartier lopen, is een regeringsschool, waar de kinderen klas 5 t/m 8 kunnen volgen. We financieren voor de drie leraren op de school anderhalve lerarensalaris.  De school doet mee aan het project van de lerarentraining. zie training leraren
Na enkele jaren had de school ook profijt van een bibliotheekproject, dat eveneens samen met Edukans is opgezet. De school heeft geen ernstige schade opgelopen door de aardbeving in 2015.

De school in Juge Pani

De school in Juge Pani is in 2013 door Madat gebouwd. Hier is een lagere school gerealiseerd voor vijf klassen. De school heeft geen schade geleden door de aardbeving.

De school in Bashari Khola

In 2007 hebben we in dit dorpje, dat beneden in het dal ligt, een school met vijf lokalen gebouwd. We sponsoren er sinds die tijd anderhalve leraar. Twee dorpen in de omgeving hebben hun kleine schooltjes moeten sluiten en de leerlingen komen nu naar deze school, waardoor er nu al 150 kinderen zijn. De school wil uitbreiden tot zeven klassen.  We gaan na of we hier ondersteuning aan kunnen geven. De school doet mee aan het project van de leraren training.
De school heeft schade opgelopen door de aardbeving, maar de leraren zijn het gebouw blijven gebruiken.

De school in Jalbiri

Jalbiri staat grote school met twaalf klassen, die een van de oudste scholen van Nepal is, gebouwd in 1951. Dit oude schoolgebouw was bouwvallig geworden en hierin kon nog maar in twee lokalen les gegeven worden. In 2008 had de school nieuwbouw laten neerzetten, die echter direct zo slecht bleek dat er geen les in gegeven kon worden. Drie oude gebouwen zijn in de winter van 2008/09 gerenoveerd met een belangrijke bijdrage van Impulsis/Edukans. Op verzoek van de school hebben wij in 2010 met behulp van een aanzienlijke bijdrage van NCDO een nieuwe school van twee verdiepingen laten bouwen met een frame van beton, waartussen de stenen muren zijn gebouwd. De school heeft door de aardbeving schade ondervonden: de binnenmuren zijn ingestort. Het schoolcomité heeft gelukkig een sponsor gevonden om de schade te herstellen. Wonderwel was de oude nieuwbouw, die bouwtechnisch onbetrouwbaar was, niet ingestort.
Tot 2013 hebben we de salarissen van twee leraren gefinancierd.

De school in Maha Devtar

Hier is in 2011 een school met vijf lokalen gebouwd, die geen schade heeft geleden door de aardbeving. We financieren hier een leraar.

 De school in Toman Dadha

Hier is in 2013 een lagere school gebouwd voor vijf klassen. Het kan een voorbeeldproject genoemd worden vanwege de grote participatie van de bevolking. Het bouwen heeft slechts 8300 euro gekost. Anno 2017 kost zo’n project ca 30.000 euro vanwege de eisen voor het aardbevingsbestendig bouwen. De school heeft geen schade geleden door de aardbeving.

De school in Karpachok

In 2013 zou een lagere school met vijf klaslokalen gebouwd worden in Karpachok. Er was reeds voor 1500 euro aan materialen naar het gebied vervoerd. Ondanks een overeenkomst met de bewoners over participatie eisten zij vervolgens geld voor hun arbeid en weigerden ze ook maar een hand uit te steken. In overleg is het project afgeblazen. Het heeft ons 1500 euro gekost.

De Amchischool in Lo Manthang, in Upper Mustang

De amchischool is een bijzondere school, gericht op onderwijs in Tibetaanse geneeskunst en kruiden. In de winter trekken alle bewoners uit Mustang, dat een Tibetaanse cultuur heeft, naar Pokhara omdat het in het berggebied dan te koud wordt. Daarom wordt in de zomer les gegeven in Mustang en in de winter in Pokhara. Voor de school in Pokhara hebben we toiletten gefinancierd en we geven gedurende vijf jaar een leraar een volledig salaris. In 2018 loopt deze sponsoring af.

 

 Een Tibetaanse school in Garpu, in  Upper Mustang

In een klein dorp in het noorden van Upper Mustang, nabij de grens met Tibet, hebben we in 2014 toiletten gefinancierd en heeft de school een opknapbeurt gekregen.

 

De monnikenschool in Pokhara

In het Tibetaanse vluchtelingenkamp Thasiling hebben we vijf jaar lang een lerarensalaris en in de drie jaar daarna een half lerarensalaris gefinancierd voor het klooster. Met dit geld konden de jonge monniken les krijgen in Engels en wiskunde. Het project is inmiddels afgerond.

 

 

< Projecten – Onderwijs – De scholen – Trisuli

Stichting Madat Nepal (ANBI status)
IBAN:      NL11INGB0000034742
BIC:         INGBNL2A
RSIN:      800868420
KvK:        S 41189975

adres:      Van Woustraat 36
3817 PG Amersfoort
website:   www.madatnepal.nl
contact:   madat.nepal@wxs.nl
tel.nr.:     033-4657085

anbi

    Ik wil graag de nieuwsbrief van Stichting Madat Nepal ontvangen.

    Je e-mailadres wordt alleen voor dit doel gebruikt.

    Zoek in onze blogberichten

    • bericht uit Nepal (51)
    • exposities (6)
    • vanuit Nederland (6)

    Google Analytics wordt gebruikt volgens de Nederlandse wetgeving.

    Privacybeleid

     

     

    Laatste update 12 januari: wensenlijst 2022

    © Copyright 2022 · Stichting Madat Nepal | Made with by True-Colors-Design

    Scroll Up