Hun enthousiasme willen ze verder delen met andere scholen in dit berggebied en hen inspireren tot onderwijsverbetering in de hele streek …
Onderwijs verbeteringsprojecten
Aan het Nepalese onderwijssysteem valt veel aan te merken. Eén van de verbeteringen die nu ingang is gezet heeft vooral te maken met het regeringsbeleid ten aanzien van de onderwijsbevoegdheid. Een tiental jaren geleden kon een leerling die klas 10 had voltooid al les gaan geven aan de eerste vijf klassen. Het is begrijpelijk dat de kwaliteit dan dramatisch laag zal zijn. Leraren moeten nu ook voor de laagste niveaus gekwalificeerd zijn.
Een nog steeds voortdurend probleem is dat de regering weliswaar heeft vastgesteld hoeveel kinderen er maximaal per leraar mogen zijn, maar dit beleid wordt niet in praktijk gebracht. Het gevolg is dat er te weinig leraren op de scholen zijn, of dat de scholen extra leraren aantrekken, die dan salarissen moeten delen.
Voor mogelijkheden tot sponsoring , zie Leraren salarissen.
Al lange tijd hadden we het idee om met onderwijs-verbeteringsprojecten te starten. Onze voorwaarde was echter dat de behoefte hieraan vanuit een school zelf moet komen. We zijn dan ook blij dat op grote schaal de bewustwording heeft plaats gevonden, dat er kwaliteitsverbetering nodig is.
In 2013 hebben wij een cursus gefinancierd voor 18 leraren van 11 verschillende scholen, waaronder de door ons gesponsorde scholen. De training is gedurende twintig dagen gegeven door vijf trainers van een Nepalees onderwijs instituut. De cursus richtte zich op het verbeteren van het Engels van de leraren en op het verbeteren van de didactische kennis zodat ze met simpele leermethoden beter Engelse les zouden kunnen geven.
De leraren die hadden deelgenomen, waren erg enthousiast. Gelijk kwam de vraag of we ook een keer een cursus konden regelen op het gebied van wiskunde, biologie, natuur- en scheikunde. Een tweede en een derde cursus volgde met Engels, wiskunde en science.
De leraren van de school in Mechchhe Pauwa zagen door de gegeven cursussen heel sterk het belang in van onderwijsverbetering. Daarom namen zij het graag op zich om het initiatief te nemen voor het organiseren van deze cursussen en zijn ook gastheer voor de trainingen. Deelnemers zijn de leerkrachten van de door ons gebouwde scholen in de verder weg gelegen dorpen Utargot, Bashari Khola, Purseray Dhada, Chauky Dhada, Maha Devtar, Titretar, aangevuld met leerkrachten van andere scholen uit de directe omgeving tot het maximale aantal deelnemers. Hun enthousiasme willen ze verder delen met andere scholen in dit berggebied en hen inspireren tot onderwijsverbetering in de hele streek.
Voor het najaar van 2017 stond een volgende cursus op het programma. Wij kregen hierover de volgende aankondiging: Teacher Training program for mathematics and science for primary and lower secondary level teachers. Twenty teachers will participate in the training package of 12 days. There will be three packages of each four days. The training will include Teaching methodology, Material development and Use of creative thinking in class room teaching learning. Facilitators of government education office will provide certificates to the trainees at the end of all packages.
Op districtsniveau worden sinds 2017 ook trainingen voor leraren georganiseerd. Wij konden ons dus gaan terugtrekken. Echter, omdat twee jaar geleden na de verkiezingen veel taken overgeheveld zijn van de centrale regering naar de districten en gemeenten, zijn deze trainingen plotseling gestopt. Men weet niet goed wie nou wat moet doen en wie er betaalt. Men weet niet wie verantwoordelijk is waarvoor. Deze impasse is nog niet voorbij. Afwachten dus.
> Projecten – Onderwijs – Sponsoring studenten
< Projecten – Onderwijs – Lerarensalarissen